utlandsvfuduluth.blogg.se

I denna blogg får ni följa oss - Karolin, Karoline och Daniesa, på utlands-vfu i Duluth, MN, USA, jan-feb 2019. Här kommer vi att lägga upp upplevelser och reflektioner från vår utlands-vfu.

Chester creek, Lowell, Narnia och Nissan Murano

Publicerad 2019-02-01 20:24:00 i Duluth, MN, Fine Arts, Life of a student, Outdoors, Physical Education, University of Gothenburg, Utlandsvfu,

Efter ett längre uppehåll med stängda skolor på grund av den extrema kylan och polarvindar som påverkat hela midwest, så har vi på fredagen äntligen fått fortsätta med våran praktik! Måndagen var en lång dag för oss med många intryck och intressanta möten på Lowell Elementary.. Kl 07:15 på fredagsmorgonen kommer Karolin och Daniesas bildhandledare med sin jeep och hämtar upp oss vid Janes hus. Karoline är nyfiken och hänger på oss under förmiddagen istället för att vara i årskurs 5. Vi tar oss vidare genom morgontrafiken och pratar om våran komiska upplevelse av den amerikanska biografen. Emily tar oss till ytterligare en skola som hon arbetar på, genom Lowell, kallad Chester Creek Academy (se länk nedan). Vi får det berättat för oss att denna skolan är ett alternativ för elever som av olika anledningar inte kan fungera i den vanliga skolan och att vi ska tänka på att ta hänsyn till deras personal space och att vi kanske kan stöta på avvikande eller udda beteenden. Vi kör upp på skolans parkering och hoppar ur den varma jeepen och ut i den bitande kylan igen, idag är det endast minus 10-15 ute. Väl inne i skolan hinner vi inte lassa av oss ryggsäckar och skolmaterialet innan vi möts av trevliga lärarkollegor till Emily som presenterar sig och med nyfikna öron vill höra om oss och Sverige. Det visar sig att en av lärarna idag går i pension och bjuder på ett stort smörgåsbord med hembakade kakor, donuts, färska bär och fruktkakor. Vi hade en liten stund på oss innan första lektionen skulle börja och blev inbjudna till personalrummet för att slå oss ner och äta med dem. Jag, Daniesa, hamnade på en stol intill en kvinna från administrationen som bar det härligaste leendet man kunde möta på morgonen! Vi satt och skrattade åt denna uppdukningen av godsaker och vilka förväntningar man kan få som svensk lärarstudent när det bjuds på så mycket godsaker vid första besöket på Chester. Samma lärare som går i pension berättar att hon har släktforskat och hittat namnen på avlägsna släktingar från Sverige, hon har många frågor om landet och ska återkomma till oss med ortnamnen.

 

 

Vi går tillbaka till klassrummet och på vägen ut är nu den tomma korridoren fylld av elever, utan att det låter varken högljutt eller stökig på något sett, mötande lärare ler och säger god morgon. Den lilla klassen på nio elever kommer in på ett tyst led i den prydliga lektionssalen, tar sina bestämda platser. Emily får presentera oss och visar upp en Sverigekarta på smartboarden. Första lektionen inleds genom att gå igenom vilka förväntningar skolan har på elevernas beteende. Salen är så pass liten att hon inte behöver mikrofonhalsbandet. Den första lektionen handlar om one point perspective och de ska måla landskapsbilder med träd, eleverna arbetar på och följer uppgiften i hennes “directed-drawing” där de följer henne steg för steg via smartboarden. De hinner göra färdigt uppgiften och får en bonus i slutet av lektionen, Emily spelar upp ett youtubeklipp av en italiensk konstnär som målar en verklighetstrogen snickersbar med hjälp av highlights och skuggning. Den andra lektionen har "Alla Hjärtans Dag"-tema där eleverna får arbeta med symmetri genom att måla på ena halvan av ett vikt pappersark och sedan vika över den andra sidan över den blöta färgen för att det ska bli ett identiskt avtryck på andra sidan. I Emilys introduktion får Karolin och Karoline instruera hur symmetri och asymmetri kan se ut.

 

 

Tillbaka på Lowell tänkte jag och Karolin vara med på PE istället för bild. Vi var själva nyfikna på undervisningen och tänkte vi kunde hjälpa Karoline i hennes observationer och reflektera med henne. Fördelen i bild är att vi ändå kan gå till varann och prata om det vi ser under lektionerna, att vi kanske kommer ihåg olika saker osv. Under den 60 minuter långa lektionen hinner 1:a klassen med uppvärmning och flera olika aktiviteter. Vi hoppar in och är med i ett kortare danspass till låten Bikers Shuffle med Big Muchi, annars sitter vi och iakttar undervisningen från kanten. En lärarstudent från UMD är också där och går jämte PE-läraren, han läser på universitet samtidigt som han är på Lowell en dag i veckan. Karoline fick även chansen att ta upp detta med läraren om att få gå bredvid henne, med hennes schema nästa vecka, istället för med Mr. Warmanen i 5:e klassen.

 
 
 

Vi är på fritids vid tvåtiden när barnen lämnat skolan och går in i sina core-groups för lugnare aktiviteter och efter det circle time innan det är dags att klä på sig alla lager och overaller för att bege sig ut på skolgården en stund. Det är ungefär samma rutiner varje dag: samling, skolgård, någon av de tre skolskogarna där de oftast haft “unstructured free play”, mellanmål vid fyra-tiden. Det är först efter mellanmålet de får välja mellan olika styrda aktiviteter, eller att de går ut i skogen igen. Känns lite som att man är i Narnia ibland...

 
 
 
 

När vi går för dan cirka halv fem tar vi Uber upp till flygplatsen, med en långhårig man från Alabama som heter Russel (Nej, tyvärr inte Crowe), för att hämta ut hyrbilen som ska ta oss ut på vägarna i helgen! Vi får hjälp av en äldre receptionist vid namn Sharon med fluffigt, kort rödblondt hår. Vi köper till försäkring och GPS, får nycklarna samt GPS och går till garaget och hämtar bilen, en Nissan Murano. Väl i bilen inser vi att bilen redan har en inbyggd GPS, vilket Sharon icke meddelat. Jaja! Det får vi fixa när vi kommer tillbaka på söndag. Därefter bär det av hemåt där vi får veta att Jane och Robert ska ut och spela biljard och lyssna på livemusik på en rockbar. Vi kände oss lagom tråkiga jämfört med vår värdinna när vårt svar på vad vi skulle göra ikväll var att stanna hemma, mysa till det och lägga oss tidigt då vi var så sjukt trötta! Vi hann byta om till myskläder innan vi insåg att vi kände för snacks. Därav blev det att gå till Kwik Trip en snabb vända alla tre (Karolin A hade, för allmänheten okänt, pyjamasbyxor på sig under thermobyxorna, i trött mys-stil), och sedan Netflixmys innan sängen.


 
 
 

* Chester Creek Academy tillsammans med Merritt Creek Academy, som vi besöker kommande vecka, går under organisationen Northwood Children:

https://northwoodchildren.org/join-our-team/

 

 

Narnia hälsar!

/Karoline, Daniesa & Karolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela